Me ollaan tsatsikin ystäviä ja kannettiin pitkään Kreikasta niitä tsatsikisekoituksia. Sitten löydettiin aivan loistava resepti ja loppui se sekoitusten kantaminen. Tällä reseptillä tehdään meidän huushollissa Tsatsiki ja tulee hyvä.
Alunperin resepti on löydetty Real Greek Recipes sivulta. Mutta tässä tämä resepti vielä suomeksi.
Ainesosat
850g kreikkalaista jogurttia
320g raastettua kurkkua
2 tl (noin 15g) valkosipulinkynsiä
3 rl oliiviöljyä
1 tl punaviinietikkaa
⅔ tl suolaa
mustapippuria (esim. myllystä)
Ohje
Kaada kreikkalainen jogurtti kulhoon ja sekoita se sileäksi niin ettei ole möykkyjä
Raasta kurkku ja purista siitä nesteet pois. Lisää ne kulhoon ja sekoita jogurtin kanssa.
Lisää loput ainesosat kulhoon ja sekoita.
Tsatsiki kannattaa tehdä esim. aamulla tekeytymään tai vielä parempi on edellisenä iltana. Itse tein hieman pienemmän määrän, kuin tuossa kuvassa ja säädin sit sen mukaan.
Ainahan noita varioidaan, jopa Kreikan sisällä, mutta makukysymyksiähän nämä ovat. Tämä saattaa olla hyvin kerettiläinen näkemys täällä mutta Kreikan ja Turkin ruokakulttuurit, varsinkin Turkin Kreikan vastaisella alueella, ovat hyvin pitkälle aivan samat. Ainoastaan nimet vaihtuvat. Ja olen syönyt turkkilaista cacıkia, joka on siis ihan sama kuin tsatsiki ja myös lausutaan samoin, jota oli terästetty chilipohjaisella, hieman makeaan taittuvalla, kastikkeella.
Ei paha. Enkä minä tuota variaatiota keksinyt, vaan eräs kreikkalainen vastaavaa minulle tarjosi. Mutta hän ei ollut saarilta kotoisin, vaan mantereelta. Muistaakseni Kavalan suunnalta jostain. Sillä suunnalla tosin Albania, Bulgaria ja Turkki vaikuttavat keittiöön. Tai Kreikka on vaikuttanut noiden keittiöön, miten sen haluaa miettiä… historiahan on hyvin mielenkiintoinen noilla suunnilla.
Yhtäläisyyksiä Kreikan ja Turkin välillä on - onhan ne samoilla seuduilla.
On sitten variaatiotakin ja modernisointiakin.
Aiheen vierestä:
Tästä hauskana esimerkkinä raki.
Kreikassa se on kotipolttosta pontikkaa käytännössä
Turkissa se on anisviinaa joka Kreikassa on Ouzoa