Meidän mielestä paras itsetehty Tsatsiki

Me ollaan tsatsikin ystäviä ja kannettiin pitkään Kreikasta niitä tsatsikisekoituksia. Sitten löydettiin aivan loistava resepti ja loppui se sekoitusten kantaminen. Tällä reseptillä tehdään meidän huushollissa Tsatsiki ja tulee hyvä.

Alunperin resepti on löydetty Real Greek Recipes sivulta. Mutta tässä tämä resepti vielä suomeksi.

Ainesosat

• 850g kreikkalaista jogurttia
  • 320g raastettua kurkkua
  • 2 tl (noin 15g) valkosipulinkynsiä
  • 3 rl oliiviöljyä
  • 1 tl punaviinietikkaa
  • ⅔ tl suolaa
  • mustapippuria (esim. myllystä)

Ohje

1. Kaada kreikkalainen jogurtti kulhoon ja sekoita se sileäksi niin ettei ole möykkyjä
  2. Raasta kurkku ja purista siitä nesteet pois. Lisää ne kulhoon ja sekoita jogurtin kanssa.
  3. Lisää loput ainesosat kulhoon ja sekoita.

Tsatsiki kannattaa tehdä esim. aamulla tekeytymään tai vielä parempi on edellisenä iltana. Itse tein hieman pienemmän määrän, kuin tuossa kuvassa ja säädin sit sen mukaan.

1 tykkäys

Lasketaanko sitä enää tsatsikiksi, kun lisää joukkoon hiukan Tabascon sweet & spicy kastiketta? Mutta tulee paremmaksi

Tästä voi keskustella foorumilla

En ole kokeillut ja en uskalla pilata klassikkoa. Tuo menee jo ehkä ihan eri soosiksi. :thinking:

Ainahan noita varioidaan, jopa Kreikan sisällä, mutta makukysymyksiähän nämä ovat. Tämä saattaa olla hyvin kerettiläinen näkemys täällä mutta Kreikan ja Turkin ruokakulttuurit, varsinkin Turkin Kreikan vastaisella alueella, ovat hyvin pitkälle aivan samat. Ainoastaan nimet vaihtuvat. Ja olen syönyt turkkilaista cacıkia, joka on siis ihan sama kuin tsatsiki ja myös lausutaan samoin, jota oli terästetty chilipohjaisella, hieman makeaan taittuvalla, kastikkeella.

Ei paha. Enkä minä tuota variaatiota keksinyt, vaan eräs kreikkalainen vastaavaa minulle tarjosi. Mutta hän ei ollut saarilta kotoisin, vaan mantereelta. Muistaakseni Kavalan suunnalta jostain. Sillä suunnalla tosin Albania, Bulgaria ja Turkki vaikuttavat keittiöön. Tai Kreikka on vaikuttanut noiden keittiöön, miten sen haluaa miettiä… historiahan on hyvin mielenkiintoinen noilla suunnilla.

Tästä voi keskustella foorumilla
1 tykkäys

Yhtäläisyyksiä Kreikan ja Turkin välillä on - onhan ne samoilla seuduilla.
On sitten variaatiotakin ja modernisointiakin.

Aiheen vierestä:
Tästä hauskana esimerkkinä raki.
Kreikassa se on kotipolttosta pontikkaa käytännössä
Turkissa se on anisviinaa joka Kreikassa on Ouzoa

1 tykkäys

Tämä on ehkä oman keskustelun paikka, mutta mikä oliiviöljy ja mikä jogurtti toimii parhaiten?

Tsatsikiin? Meillä on ihan ollut oliiviöljyä mitä sattunut löytymään. Usein siellä on kyllä kreikkalaista…

Sit on tehty usein Arla Lempi Kreikkalaiseen jugurttiin. Tuo kun on ollut sopivankokoinen purkki jos on tehnyt pienemmän annoksen.

itse teen noilla aineksilla myös.:+1: Löysin ohjeen siitä vanhasta kreikka.net sivustolta silloin aikoinaan. on hyvä ohje :heart_eyes: